Четвер, 28.03.2024, 16:51                КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД                  "НОВООЛЕКСАНДРІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ" 
Вітаю Вас Гість | RSS
Вас вітає Комунальний заклад Новоолександрівський ліцей Вовчанської міської ради Чугуївського району Харківської області
! Сьогодні     Дуже приємно, що Ви завітали!     Приємного і корисного проведення часу на нашому сайті!
Меню сайту
Категорії розділу
Виховні заходи [4]
Наше опитування
Block title
 МОН УКРАЇНИ http://www.mon.gov.ua/
...
Школа — велика дитяча країна,
В ній відкривається білий наш світ.
Тут пізнає себе кожна дитина,
І відправляється звідси в політ.
Знань надається тут першооснова,
Жити, дружити учились ми в ній.
Школу скінчили та линемо знову
В дзвінкоголосий і радісний рій.
В школі так щиро сміятися вміли,
Рішення легко приймалися в нас.
Впевнено всі ми до мрії летіли…
А повернутись не сила й не час…
Аватары
Переглд фотографій
Пост!
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Block title
Головна » Файли » Виховні заходи » Виховні заходи

Відкритий урок з історії
[ Викачати з сервера (237.6 Kb) ] 25.01.2017, 14:19

                                         ВОЛОДИМИР МОНОМАХ
МЕТА: охарактеризувати процес посилення великокнязівської влади за Володимира         Мономаха і довести, на прикладах його внутрішньої і зовнішньої політики, що в період  характеристику історичному діячеві, визначати його місце в історичному процесі, працювати з картою , аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з історичними джерелами; переконати учнів в силі єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха.

 ОСНОВНІ ІДЕЇ ТА ПОНЯТТЯ: міжусобні війни, половці, Володимир Мономах, Мстислав Володимирович, Любецький з’їзд.
ОБЛАДНАННЯ: карта, портрет Володимира Мономаха, картки з історичними джерелами.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку:  комбінований
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть:
 Назвати дати правління Володимира Мономаха;Ø
 Виділити його внутрішню і зовнішню політику;Ø
 Оцінити Володимира Мономаха як особистість і державного діяча;Ø
 Довести, що в період правління Володимира Мономаха Київська Русь переживала період свого розквіту;Ø
 удосконалять навички роботи з історичними джерелами, зможуть аналізувати матеріал, робити висновки і узагальнювати.Ø
                                              

                                                               Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу:
      1. Київське повстання і прихід до влади Володимира Мономаха.
      2. Внутрішня політика і зовнішня політика Мономаха.
      3. «Повчання» Володимира Мономаха.
V. Закріплення нових знань.
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання.
                                                                    ХІД УРОКУ:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань:
Бліцопитування:
  1. Дайте визначення поняття «міжусобні війни».
  2.Хто такі половці?
  3. Назвіть князів, які керували державою у  другій половині XI - на початку XII ст.  Ізяслав (ст. син) - Київ і Новгород;
В'ячеслав - Смоленськ;
Ігор - Володимир-Волинський.
  4. Що таке «Союз трьох князів»? Як називається така форма правління?

                                                                                                                 2.


   5.  З якою метою був створений «Союз трьох Ярославовичів»?
   6. Що вам відомо про події 1068г. в Києві

7.  З якою метою були скликані наступні з'їзди князів?
 


                                           Індивідуальна робота на картках.
(Вставте пропуски в тексті.)
1. У 1068. Році прийшли на Руську землю чужинці, половці , кочові племена. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли один проти одного на р. Альту. І коли настала ніч, пішли вони один проти одного. І побігли ... російські .. князі, і перемогли ... полоцькі ..князі.


2. Вища влада в Київській Русі належала ______________( князю), їх влада була спадковою. Також привілейованим верствою населення були (бояри) ____________, які відбувалися з родоплемінної знаті і отримували землю за службу. Професійними воїнами були _____________( дружинники).


3. Основою господарства Київської Русі в X - XI століттях було _____________________( землеробство, скотарство). Селяни стали застосовувати нову техніку _____________( плуг, мотику), що дозволило поліпшити обробку землі.Це призвело до __________________ (зниження, збільшення) врожаю.


 

 

                                             Індивідуальна робота біля дошки.


1. Складіть схему «Принцип престолонаслідування до Ярослава Мудрого та принцип престолонаслідування , введений Ярославом Мудрим).

2. Назвіть «Причини міжусобних війн між синами Ярослава» і «Наслідки міжусобних війн  між Ярославовичами для Київської Русі».
                
                                                        Робота з персоналіями.


(Учням потрібно визначити, . про яку історичну особу  йдеться мова за уривком історичного документа).

 
4. «Ім'я його було відомо і прославлене у всій Європі. Всі королі прагнули жити з ним у світі. Його дочка Ганна вийшла заміж за французького короля Генріха, друга дочка була дружиною норвезького князя, сини один мав дружину в Німеччині, інший грецьку царівну. Польські князі зверталися до нього по допомогу » (Ярослав Мудрий).

                                                                                                                   3.
5. «Кликав тебе народ ласкавим,
      Називав також «Сонцем Ясним»,
      Тому що зробив ти край великим,

  А свій люд - багатим і щасливим. (Володимир Великий).


3. «Був цей сміливий князь-воїн,
       Все в таборі проживав.
       І ціле життя відважно
       З ворогами воював.
       А на кого йшов війною,
       Так говорив: »Іду на вас!». (Святослав)


4.Син Ярослава Мудрого, який після смерті батька став одним з співправителів Київської Русі (правив Переяславським князівством). Після поразки на річці Альті разом зі старшим братом сховався в Києві. Міжусобні війни привели його на київський престол в 1078 році.  Його дружина була онука візантійського імператора, тому їх старший син отримав прізвисько прадіда - Мономах. (Всеволод).


5. Цей київський князь у 1068 році не видав киянам зброю для боротьби з половцями, боячись народного повстання. (Ізяслав).

                                        III. Мотивація навчальної діяльності.




Гра «дешифрувальник» (на дошці зашифровано ім'я князя, з діяльністю, якого учні будуть знайомиться на уроці)


1
АБВ 2
ГДЕЕ 3
ЖЗІЙ
4
КЛМ 5
НОП 6
РСТ
7
УФХЦ 8
ЧЩШЬ 9
'ЕЮЯ
                                                
ВОЛОДИМИР МОНОМАХ

                                                                                                                   4.


14123436 4555417


ПИТАННЯ:
1) Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?
2) Яку політику він проводив, коли був Переяславським князем?
3) Яку роль він грав у проведенні Любецького з'їзду?
4) Яку роль він грав у боротьбі з половцями?


                                                   Слово вчителя


         На сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади у Київській Русі. Охарактеризуємо його внутрішню і зовнішню політику, визначимо наслідки його діяльності.

                                    IV. Вивчення нового матеріалу:


1. Київське повстання і прихід до влади Володимира Мономаха.
Володимира Мономаха вважають великим патріотом держави і активним захисником Русі від половців.
Відомий історик Василь Татищев так описав зовнішній вигляд князя:
«Він (Володимир Мономах) був прекрасний собою, очі у нього були великі, волосся рудувате і кучеряве, лоб високий, борода широка. Був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний ».
                                                               ПИТАННЯ:


 Які, на вашу думку , риси характеру були притаманні князеві як державному діячеві, полководцю, дипломату?


                                           Самостійна робота за завданням.


Визначте риси характеру князя Володимира Мономаха по зовнішності.(Демонстрація його портрета).


                                                      Повідомлення учня.


Володимир, син князя Всеволода, народився в 1053 році.  Мати його, Марія - гречанка, дочка царя Візантійського Костянтина IX Мономаха. Тому й назвали князя Володимира - Мономахом. Княжич народився в Києві, але вже через рік князь Всеволод із сім'єю переїхав до Переяслава. У цьому невеликому місті пройшли дитячі роки Володимира. Він

5.

з дитинства любив військову справу, тому вже в 15 років брав участь у першій битві Русі з половцями 1068 року. Володимир став «мечем» в руках свого батька, бо Всеволод не любив воювати, а любив читати книги, знав п'ять іноземних мов.
У 22 роки, правлячи в Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою Гіті.
У 1078 році після смерті князя Ізяслава Ярославовича Київським князем став Всеволод. Він посадив на Чернігівський престол Володимира, який і став князем в Чернігові до смерті батька (1093г.). Майже щороку він організовував походи проти половців. Ставши чернігівським князем, Володимир вступив у конфлікт зі своїм братом Олегом Святославовичем Тмутараканським.
Після кровопролитних боїв Володимир віддав Чернігів братові,  як законному спадкоємцю батьківського престолу, а сам пішов у Переяславль, де княжив 20 років, з 1094г. по 1113г.


                           Розповідь вчителя. (Робота з картою та атласом).


         Саме в цей момент він проявив себе як вмілий  воїн і полководець.  Разом з князем Святополком Володимир Мономах почав підготовку до боротьби з половцями. З цією метою він скликав з'їзд князів, на якому було прийнято рішення, запропонувати мир половців, який був підписаний у місті Саків в 1101 році. У 1103г. він зібрав сили семи князів, Святополк і Мономах виступили проти половців і отримали значну перемогу.
Протягом 1107 - 1111 рр.. Володимир Мономах самостійно організував ряд походів на половців і щоразу перемагав завдяки таланту полководця. Він один з перших, хто на Русі зрозумів переваги моментального удару, несподіваного обхідного маневру, спирався у походах на бойову дружину. Саме внаслідок останнього походу (1111г.) його військо просунулося до Грузії.
            Ці військові походи принесли князю славу захисника Руської землі і стали головним досягненням Володимира Мономаха перед державою та її народом. З кожним роком зростав авторитет князя. Саме тому й запросили його на княжий престол у Києві.


                                             Робота з історичним документом.


(Учні знайомляться з уривком історичного документа)
«Вранці в 17-й день 1113 кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням:« Прийди, князь, на престол батьківський ... А якщо не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятін двір, або жидів пограбують, а й невістку твою, і бояр, і монастирі ». Почув Володимир і прийшов до Києва. Зустріли його з великими почестями. Сів на престолі батька свого ..., і всі люди були раді, і смути не стало ».


                                                                 ПИТАННЯ:
 Які події описуються в документі?
 Чому кияни запросили на князювання саме Володимира Мономаха?
 Як цей документ характеризує князя?

                         6.

2. Внутрішня політика і зовнішня політика Мономаха.
    (Учні заповнюють таблиці «Внутрішня і зовнішня політика Володимира Мономаха». 2010-02-04_101513

                                                       ПИТАННЯ:

  .1.    Як особистість В. Мономаха вплинула на становище у Київській Русі?
    2.    Що зробив В. Мономах для зміцнення Київської Русі?
    3.    Які пам'ятники права вам відомі?
    4.    Хто їх автори?
    5.    Чи міг В. Мономах правити без законів?
    6.    Назвіть основні збірники законів,  які були видані В. Мономахом?

                                 3. «Повчання» Володимира Мономаха.


Робота з документом. 


 «Діти мої чи інший хто, слухаючи цю грамотку, не посмійтеся, але кому з дітей моїх вона буде люба, нехай візьме її в серце своє і не стане лінуватися, а буде працювати.
Перш за все, Бога ради і душі своєї, страх майте Божий у серці своїм і милостиню подавайте нескудную, це ж початок всякого добра. Якщо ж кому не люба грамотки ця, то хай не посміються, а так скажуть: на далекому шляху, та на санях сидячи, безлепіцу мовив.
А Господь наш, володіючи і життям і смертю, прогріхи наші понад голів наших терпить все наше життя. Як батько, чадо своє люблячи, б'є його і знову привертає до себе, так само і Господь наш показав нам перемогу над ворогами, як трьома справами добрими позбуватися від них і перемагати їх: покаянням, сльозами і милостинею. І це вам, діти мої, не тяжка заповідь Божа, як тими справами трьома позбутися гріхів своїх і царства небесного не позбавитися.
 Бога ради, не лінуйтеся, молю вас, не забувайте справ тих, не тяжкі адже вони.
"Що таке людина, як подумаєш про нього?". "Великий Ти, Господи, і дивні діла Твої. Розум людський не може осягнути чудеса Твої", - і знову скажемо: «Велик Ти, Господи, і дивні діла Твої, і благословенне і славне ім'я Твоє вовіки по всій землі".Бо хто не славить і не

                                                                                                                 7.

прославить силу Твою і Твоїх великих чудес і благ, влаштованих на цьому світі: як небо влаштовано, або як сонце, або як місяць, або як зірки, і тьма, і світло? І земля на водах покладена, Господи, Твоїм промислом!Звірі різні і птиці та риби прикрашені твоїм промислом, Господи! І цьому чуду подивимся, як з пороху створив людину, як різноманітні людські особи; якщо і всіх людей зібрати, не у всіх один вигляд, але кожен має свій вигляд особи, з Божої мудрості. І тому подивимся, як птахи небесні із раю йдуть, і насамперед у наші руки, і не поселяються в одній країні, але і сильні і слабкі йдуть по всіх землях, за Божим повелінням, щоб наповнилися ліси і поля. Все ж це дав Бог на користь людям, в їжу і на радість. Велика, Господи, милість Твоя до нас, так як блага ці створив Ти заради людини грішного. І ті ж птиці небесні навчені Тобою, Господи: коли накажеш, то заспівають і людей веселять, а коли не накажеш їм, то, і маючи мову  оніміють. "І благословенний, Господи, і прославлений зело!". "Всякі чудеса і ці блага створив і зробив.

 

І хто не славить Тебе, Господи, і не вірує всім серцем і всією душею во ім'я Отця і Сина і Святого Духа, нехай буде проклятий!".


                                                                           ПИТАННЯ:

 
     1.   Що заповідав своїм дітям В. Мономах?
     2.   Яка  головна якість дозволила В. Мономаху зупинити міжусобні війни? (Сильна                         воля)
    3.   Які  риси  характеру хотів В. Мономах,  щоб мали його діти?
     4.  Як ви думаєте, чи реально було розраховувати, що спадкоємці В. Мономаха будуть слідувати його порадам?
                                                Слово вчителя. 

 

             Смерть В. Мономаха означала фактичний кінець єдності Київської Русі, хоча його синові Мстиславу абияк і вдавалося стримувати розпад Київської держави, але після його смерті в 1132 році удільні князі остаточно вийшли з покори великому київському князю. І Русь вступила в період роздробленості.


                                               V. Закріплення нових знань.


Гра «Історичні шахи»            

 

Питання до гри.
1 М1 - Що таке міжусобні війни?
2 М1 - Яка подія стала приводом до повстання 1113 р.?
3 М1 - Хто брав участь у повстанні?
4 М1 - Яке рішення було прийнято в Києві на віче?

                                                                                                                 8.


5 М1 - Що таке «віче»?
6 М1 - приз додатковий 1 бал.
1 О1 - Хто і кому сказав такі слова: «Якщо не прийдеш до Києва, то нападуть на невістку твою і на бояр, і на монастирі»?
2 О1 - Назвіть роки князювання В. Мономаха.
3 О1 - Назвіть ім'я батька В. Мономаха.
4 Про - приз 1 бал.
5 О1 - Назвіть риси характеру В. Мономаха.
6 О1-Ким була мати В. Мономаха?
1 Н - Звідки отримав своє прізвисько Володимир.
2 Н - У якому році народився В. Мономах.
3 Н - приз додати 1 бал.
4 Н - князем якого князівства був В. Мономах до того як став княжити в Києві.
5 Н - Кого називали питомими князями.

6 Н - У скільки років В. Мономах став київським князем?
1 О2 - Скільки років проправив В. Мономах в Києві?
2 О2 - приз 2 бали.
3 О2 - З якими кочівниками воював В. Мономах.
4 О2 - Скільки великих походів здійснив князь.
5 О2 - Пропустити хід.
6 О2 - Назвіть збірки законів, які були написані князем?
1 М2 - Які збірки законів вам ще відомі?
2 м2 - Хто їх автори?
3 м2 - Назвіть твори В. Мономаха, які дійшли до наших днів.
4 м2 - Приз 1 бал.
5 м2 - Пропустити хід.
6 м2 - Що заповідав своїм дітям В. Мономах?
1 А - В якому році помер В. Мономах?
2 А - Хто зайняв київський престол після В. Мономаха?
3 А - пропустити хід.
4 А - Назвіть роки правління Мстислава.
5 А - приз 1 бал.
6 А - пропустити хід.
1 Х - назвіть відомі вам князів Київської Русі.
2 Х - Хто запровадив християнство в Київській Русі?
3 Х - пропустити хід.
4 Х - Хто видав першу збірку законів у Київській Русі.
5 Х - Приз 1 бал.
6 Х - Назвіть хронологічні рамки існування Київської Русі.

                                                 Графічний диктант

 
1.Міжусобні  війни – боротьба  між братами Ярославичами
2.Вече - це народні збори в Київській Русі.

                                                                                                                  9.


3. У 1113 р.  в Києві спалахнуло повстання.
4. На віче в Києві було вирішено запросити князем Ярослава Мудрого.
5. З 1113 – 1125 рр.  великим київським князем був Володимир Мономах.
6. Як говорив В. Мономах , за все своє життя він провів 80 походів.
7. Основною збіркою законів , виданих В. Мономахом, був «Статут В. Мономаха».
8. Після смерті В. Мономаха київський престол перейшов в руки Ізяслава.
9.Син В. Мономаха Мстислав правив у Києві з 1125 – 1132 рр.
10. Після смерті Мстислава Київська Русь вступила в період роздробленості.


VI. Підсумки уроку.






                                                                                                                                       II. Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст параграфа.

5нгуго

Категорія: Виховні заходи | Додав: Алекс
Переглядів: 993 | Завантажень: 13 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
...

Контактна інформація для звернення щодо видалення персональних даних, фото, відео з сайту

1983ssa@ukr.net

...
Телефони гарячої лінії

(057-41) 5-23-18

Кошик
Форма входу
...
Сайти наших вчителів

Пошук
Небесна сотня
Небесна сотня
Друзі сайту
Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів
Block title
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Copyright MyCorp © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz